Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Jaarlijkse evaluatie

Het is belangrijk om de sponsor serieus te nemen in de samenwerking. Daar past bij dat je de samenwerking jaarlijks evalueert. Hoe klein de sponsor ook is, het is absoluut de moeite om één keer per jaar contact op te nemen.

Spreek de sponsor dus niet ‘even’ aan op de club, maar creëer een apart moment hiervoor

Puur om te informeren naar hoe de sponsoring wordt ervaren, waar de sponsor nog extra mogelijkheden ziet en of er nog andere te bespreken zaken zijn. Niet bij elke sponsor is hier een persoonlijke afspraak voor nodig. Een telefoongesprek voldoet vaak. Zorg wel dat het contact puur om de evaluatie draait. Spreek de sponsor dus niet ‘even’ aan op de club, maar creëer een apart moment hiervoor. Daarmee geef je het signaal dat je de sponsor belangrijk vindt. Het doel van de evaluatie is om de relatie te versterken, maar de evaluatie kan zelfs nieuwe sponsoring oplevering.

Vragen

Vragen die gebruikt kunnen worden bij de evaluatie zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe gaat het met u?
  • Hoe gaat het met uw bedrijf?
  • Heeft u de ontwikkelingen binnen de vereniging kunnen volgen? De belangrijkste ontwikkelingen zijn: [ontwikkelingen].
  • Verloopt de sponsoring naar verwachting?
  • Uw motivatie om sponsor te zijn was [motivatie sponsor], is hier iets in veranderd?
  • Wat wilt u met sponsoring komend seizoen bereiken?
  • Past de huidige sponsoring bij deze doelstelling of zijn er aanpassingen nodig?
  • Ziet u nog nieuwe kansen in onze samenwerking? Op welke manier wilt u deze kansen benutten
  • Heeft u advies voor onze vereniging of ons als sponsorcommissie?
  • Kunt u ons misschien introduceren bij een bedrijf dat wellicht ook zou willen sponsoren?

Kansen

De kansen voor het uitbreiden van de sponsorrelatie zitten in vraag 6, 7 en 8. Indien uit de antwoorden blijkt dat er aanpassingen nodig zijn of er nieuwe kansen liggen, vergeet dan niet te vragen op welke manier de sponsor deze ingevuld wil zien. Koppel het gesprek kort terug per e-mail en zorg dat er voor de sponsor zichtbaar wat mee wordt gedaan. 

Laatste nieuws