Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
De Koninklijke HFC heeft een geldboete opgelegd gekregen van de tuchtcommissie. - Foto: KNVB Media
De tuchtcommissie heeft donderdag besloten om voetbalclub Koninklijke HFC uit Haarlem een geldboete van 4540,00 euro op te leggen en het eerste elftal van de club voorwaardelijk uit de competitie te nemen. De tuchtcommissie oordeelde dat met de sponsornaam ‘Scotch Whiskey international’ op het shirt van de club reclame maakt voor alcoholhoudende drank.
Volgens het reglement van de KNVB, waar de Reclame Code in is opgenomen, is dit niet toegestaan. Maar hoe zit dit eigenlijk precies?
Waarom mag de ‘whiskey sponsor’ van Koninklijke HFC niet en de ‘Jupiler League’ wel?
In de Reclame Code staat dat reclame voor alcoholhoudende drank niet gevoerd mag worden op een individuele sporter of sportploeg. Reclame op een sportbeleving zoals ‘Holland Heineken House’ of de ‘Jupiler League’ is volgens deze code wel toegestaan. Dit betekent dus dat reclame voor een alcoholhoudende drank op het shirt van Koninklijke HFC niet mag en dat voor de ‘Jupiler League’ geldt dat dit een sportbeleving is en dat dit dus wel is toegestaan.
Waarom treedt de KNVB dan op tegen Koninklijke HFC?
Omdat de Reclame Code in het reglement van de KNVB is opgenomen heeft de tuchtcommissie de taak om hier bij een overtreding tegen op te treden. Het reglement van de KNVB komt in samenspraak met alle amateurverenigingen tot stand en het wordt van de KNVB verwacht om deze regels te handhaven.
Wat is de Reclame Code Commissie?
De Reclame Code Commissie is een orgaan dat beoordeelt of reclame voldoet aan de Nederlandse Reclame Code. De Reclame Code is opgesteld om te voorkomen dat een reclame in strijd is met de wet, het algemeen belang schaadt of het publiek misleidt.
Wat vindt de KNVB er van?
Uiteraard snapt de KNVB dat deze uitspraak vervelend is voor Koninklijke HFC, maar als voetbalbond ben je, net als heel Nederland, gebonden aan de regels omtrent de Reclame Code. Hier heeft de KNVB Koninklijke HFC ook op gewezen. De Reclame Code is ook niet iets dat specifiek geldt voor voetbal, dit is een Nederlandse regelgeving en hier kan niet van worden afgeweken.
Er zijn vele manieren waarop jij ook mee kan doen. Niet alleen als speler, maar ook als coach, scheidsrechter, bestuurder of als andere vrijwilliger.