Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
Eurojackpot KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de Eurojackpot KNVB Beker.
Eurojackpot Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de Eurojackpot KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Volop blije gezichten tijdens de Vrienden- & Vriendinnendag van SV 's-Graveland. - Foto: SV 's-Graveland
SV ’s-Graveland organiseerde in 2018 na vier Vriendinnendagen voor het eerst een Vrienden- & Vriendinnendag. De club maakte daarvoor optimaal gebruik van de digitale toolkit van de KNVB en won ook nog eens de Oranje Experience. Uiteindelijk verwelkomde de club ongeveer 175 kinderen.
"Het evenement is de laatste jaren flink gegroeid", vertelt Anna Scholten namens de organisatie. "We begonnen in 2014 eenvoudig met een Vriendinnendag om meer meisjes voor de club te werven. Op een woensdagmiddag kwamen er zo’n 75 kinderen. We hadden het expres snel na het schoolvoetbal gepland, om kinderen die toch al enthousiast zijn warm te maken om lid te worden van de club."
Inmiddels is het evenement een stuk groter geworden. "Dit jaar waren er voor het eerst ook jongens welkom, want zij willen natuurlijk ook aan hun vriendjes laten zien hoe leuk voetbal is."
Voor de promotie maakte de club gebruik van de digitale toolkit van de KNVB met onder andere de uitnodiging en wervingsposter. "De posters hebben we overal op de club opgehangen, maar ook in het dorp. Bijvoorbeeld bij de lokale supermarkt. Dit heeft zeker een positief effect gehad."
Het evenement bij SV 's-Graveland is de laatste jaren flink gegroeid.
Ook maakte SV ’s-Graveland volop gebruik van social media. "Op die manier hebben we veel ouders en kinderen kunnen bereiken. Ongeveer één derde deel van de kinderen was nog geen lid of speelde bij een andere vereniging en kwam mee met een vriendje of vriendinnetje. Deze dag was voor hen een ideale dag om kennis te maken met onze club."
Een aantal kinderen dat dit jaar voor het eerst bij ons meedeed traint nu mee op de club
De ervaring leert dat het evenement ook daadwerkelijk nieuwe leden oplevert. "Op de dag zelf zorgen we dat alle informatie over de club klaarligt. Ook delen we een formulier met informatie uit. Vervolgens sturen we altijd nog een mail na. Het is leuk om te zien dat een aantal kinderen dat dit jaar voor het eerst bij ons meedeed op dit moment meetraint op de club."
Dit contact houden, is één van de tips die Scholten meegeeft. Ook raadt ze aan om te kiezen voor een goede spreiding van de leeftijdsgroepen. "De jongste kinderen speelden bij ons in gemengde groepen. Bij de oudere kinderen hielden we wel verschillende groepen voor jongens en meisjes aan. Voor de leeftijd van vijftien jaar en ouder organiseren we een ander evenement. Dit is een avond met onder andere ook eten en muziek. Dit slaat bij hen waarschijnlijk beter aan."
Gedurende de Vrienden- & Vriendinnendag waren er veel ouders aanwezig. "Daar hadden we ook wel een beetje op gerekend, omdat er natuurlijk veel kinderen waren die voor het eerst bij onze vereniging op bezoek waren. Je wilt als ouder dan ook weten waar je kind terecht komt. We hadden gezorgd voor extra kantinemedewerkers, zodat de ouders op deze vrijdagmiddag wat konden drinken en zelfs wat eten. Het gaf ons de gelegenheid om meer te vertellen over onze vereniging."
Omdat ouders wat bleven eten en drinken was er extra gelegenheid om te vertellen over de club.
Scholten is ook blij met de winst van de Oranje Experience van de KNVB. "Dat sprak enorm aan. Het heeft veel extra kinderen naar de club getrokken. Op de dag zelf was er veel bekijks rondom de bus en iedereen wilde natuurlijk graag de beker van het EK zien. Het gaf het evenement een extra dimensie."
Een uitnodiging aan alle jongens en meiden om te ontdekken wat voetbal hen kan brengen.