Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Nederlandse voetbalfans ervaren het stadionbezoek als zeer goed - Foto: KNVB Media
Circa 90 procent van de voetbalfans in Nederland is van plan om zijn huidige seizoenkaart te verlengen. Daarnaast is 96 procent van de clubkaarthouders van plan komend seizoen evenveel of meer wedstrijden te bezoeken. Bovendien waarderen fans de steeds grotere inzet van (sociale) media door clubs. Dat blijkt uit het jaarlijkse Fan Onderzoek van de Eredivisie en Jupiler League.
Fan Onderzoek Eredivisie
Bekijk de volledige rapportage van het Fan Onderzoek Eredivisie 2015/'16
Jacco Swart, directeur Eredivisie CV: "Dit jaar wordt het stadionbezoek in de Eredivisie op de belangrijkste aspecten wederom goed beoordeeld. Zo geeft 85 procent van de fans aan de sfeer (zeer) goed te vinden. Ook de informatievoorziening van clubs naar hun fans scoort goed. Clubs worden steeds transparanter en dat wordt door de supporters gewaardeerd."
Innovaties, zoals een connected stadium, zijn essentieel.
Swart: "De sterke stijging van het internetgebruik in de Eredivisie-stadions (van 16 procent in 2012/'13 naar 54 procent dit seizoen) geeft ook aan dat innovaties, zoals een connected stadium, essentieel zijn. Volgend jaar bestaat de Eredivisie 60 jaar, wij hopen de mooie scores uit dit onderzoek voort te zetten. Het onderzoek geeft ons daar veel input voor, in combinatie met alle ideeën die wijzelf hebben om een aantal stappen vooruit te zetten."
Jupiler League 2015/'16
Bekijk de volledige rapportage van het Fan Onderzoek Jupiler League 2015/'16
De uitdaging is de regionale achterban te vergroten en nog meer mensen naar de stadions te trekken.
Marc Boele, algemeen directeur Coöperatie Eerste Divisie: "Het is goed om te zien dat bijna alle stadionbezoekers in de Jupiler League het wedstrijdbezoek als zeer goed ervaren en zich welkom en veilig voelen binnen het stadion. Ook het percentage mensen dat aangeeft er aankomend seizoen weer te zijn ligt enorm hoog. Al die fans vormen de basis van de verschillende clubs. De uitdaging is om de regionale achterban te vergroten en nog meer mensen, jong en oud, naar het stadion te trekken. Het Fan Onderzoek biedt de clubs handvatten om die doelstellingen te bereiken."
Supporters Sparta Rotterdam dragen hun spelers op handen
Sinds het seizoen 2009/'10 organiseert KNVB Expertise in samenwerking met beide divisies het Fan Onderzoek: een grootschalig onderzoek waarbij alle geregistreerde seizoenkaart- en clubkaarthouders van de profclubs in de gelegenheid worden gesteld hun beleving, mening en ervaringen te delen. De fans worden bevraagd over uiteenlopende onderwerpen zoals waardering stadionbezoek, merchandising, sfeer, catering, communicatie en maatschappelijke betrokkenheid.
De verkregen resultaten bieden concrete handvatten om de dienstverlening en beleving (nog) beter af te stemmen op de wensen van de fans, om zo de waardering verder te kunnen vergroten. Bijna 51.000 fans van zowel Eredivisie als Jupiler League clubs hebben aan het onderzoek meegedaan. De gemiddelde leeftijd van deze fans ligt op 46 jaar, 89 procent is man en men bezoekt gemiddeld twaalf wedstrijden per seizoen.
KNVB Expertise
Sinds 2008 heeft het betaald voetbal een eigen kenniscentrum: KNVB Expertise. Wat doen zij?
Er zijn vele manieren waarop jij ook mee kan doen. Niet alleen als speler, maar ook als coach, scheidsrechter, bestuurder of als andere vrijwilliger.