Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Algemeen directeur Rob Toussaint van Heracles Almelo mocht voor zijn club zowel een Fan Award als een Partner Award in ontvangst nemen. - Foto: KNVB Media
Tijdens het KNVB Expertise Kenniscongres Betaald Voetbal zijn de Fan Awards voor de hoogste tevredenheidsscore in het Supportersonderzoek uitgereikt aan Go Ahead Eagles in de Eredivisie en Heracles Almelo in de Eerste Divisie. De club uit Almelo won bovendien in de Eerste Divisie de Partner Award voor de hoogste tevredenheidsscore onder zakelijke relaties. In de Eredivisie ging deze prijs naar Sparta Rotterdam. De uitreiking van de awards vormde het hoogtepunt van het congres dat in het teken stond van het vijftienjarig bestaan van KNVB Expertise.
Het jaarlijkse Supportersonderzoek is inmiddels uitgegroeid tot één van de kernactiviteiten van KNVB Expertise. Hierbij kunnen fans aangeven hoe ze een wedstrijdbezoek aan hun favoriete club ervaren als het gaat om zaken die zich buiten het speelveld afspelen, zoals catering, veiligheid en sfeer. De data die met het onderzoek wordt opgehaald, levert voor de clubs jaarlijks waardevolle informatie op die zij kunnen verwerken in hun commerciële plannen.
Bij het supportersonderzoek over het seizoen 2022/’23 lieten 18.234 voetbalfans hun mening gelden. Voor de Eredivisie gaven zij gemiddeld een cijfer van 8,44 voor betrokkenheid. Een wedstrijdbezoek kreeg een beoordeling van 7,9. De sfeer in het stadion scoorde gemiddeld een 8,1. De Keuken Kampioen Divisie zette daar een 8,05 voor betrokkenheid en een 7,7 voor wedstrijdbezoek tegenover. De sfeer in het stadion scoorde in de Eerste Divisie gemiddeld genomen een 7,9.
Op clubniveau zijn supporters het meest te spreken over Go Ahead Eagles, Sparta en Heracles Almelo. Go Ahead Eagles scoorde met een gemiddelde beoordeling van 8,34 de hoogste waardering onder de fans in de Eredivisie. In de Eerste Divisie waren de supporters van Heracles Almelo met een gemiddelde beoordeling van 8,19 het meest tevreden over hun club. Daarmee waren deze twee clubs de winnaar van de Fan Awards.
Algemeen directeur Jan Willem van Dop van Go Ahead Eagles spreekt de zaal toe na het winnen van de Fan Award.
Naast supporters zijn ook de zakelijk partners van de bvo’s gevraagd om zich uit te spreken over de samenwerking met de club waaraan zij verbonden zijn. De bedrijfstak betaald voetbal dankt 36 procent van zijn inkomsten aan partners van de clubs. In de Eredivisie kon Sparta Rotterdam met een score van gemiddeld 8,6 rekenen op de meeste waardering van hun zakelijke contacten. Sparta liet in een reactie weten dat de documenten worden gebruikt in de nieuwe beleidsplannen. Een divisie lager viel Heracles Almelo voor de tweede keer in de prijzen. Zij kregen van hun partners een gemiddelde score van 8,4.
Het kenniscongres van KNVB Expertise nodigt ook jaarlijks sprekers uit (het internationale) voetbal uit om thema’s voor het voetlicht te brengen waar het betaald voetbal bedrijfsmatig mee te maken heeft. Zo was tijdens deze editie VfL Wolfsburg te gast om te vertellen over hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en nam SC Cambuur de aanwezigen mee in de afwegingen rondom hun business case van een nieuw stadion voor de club.
KNVB Expertise is 15 jaar geleden opgezet als onafhankelijk kenniscentrum vanuit de doelstelling om als aanjager en verbinder de bedrijfstak betaald voetbal blijvend te inspireren en professionaliseren. Sportprofessionals die werkzaam zijn in een kantoorfunctie bij een bvo kunnen gebruik maken van leergangen, modules, kennisevents en fieldtrips gericht op onder andere marketing, sponsoring, financiën en organisatieontwikkeling. Daarmee biedt KNVB Expertise ondersteuning aan clubs bij het vasthouden en uitbouwen van de aantrekkingskracht van het betaald voetbal, het inspelen op trends en het blijvend vernieuwen van de branche.
In de komende jaren is er in de strategische doelstellingen van de KNVB een belangrijke rol weggelegd voor KNVB Expertise. Inzet is daarbij om de sector betaald voetbal naar een hoger niveau te brengen. Hierbij wordt met name gekeken hoe het kader van de clubs verder versterkt kan worden door specifieke (opleidings)programma’s aan te bieden waarin management, directies en toezichthouders kennis kunnen delen en ontwikkelen. Thema’s als leiderschap, governance, duurzaamheid, innovatie en financiën staan daarbij centraal.