Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Word een clubheld! - Foto: KNVB Media
Nederland is de kampioen van het verenigingsleven. Ons unieke voetballandschap is een lappendeken van clubs, verspreid over het hele land. Een voetbalclub op fietsafstand voor vrijwel iedereen. Het voetbal is ons tweede huis.
Op en rond de velden worden vriendschappen voor het leven gesloten. Het amateurvoetbal staat midden in de samenleving en is voor vele generaties de basis van ons sociale leven. We zijn een echte vereniging als iedereen zich thuis voelt. Want we hebben allemaal één gemeenschappelijke deler: de liefde voor het voetbal.
Om het voetbal zo toegankelijk mogelijk te houden als dat het nu is, moeten we blijven werken aan de inzet van vrijwilligers. De voornaamste reden om als vrijwilliger aan de slag te gaan is het (ervaren van) plezier in het voetbal. Daarnaast zijn ook de contacten met anderen en de mogelijkheden om iets terug doen voor de vereniging vaak genoemde redenen. Het is dus zaak om in te spelen op deze redenen bij het werven van een vrijwilliger. 75% van de vrijwilligers van de vereniging heeft zelf ook gevoetbald, dus de huidige voetballers zijn een kweekvijver om nieuwe vrijwilligers te werven.
Als men instapt in een rol als vrijwilliger dan zal dit vaak zijn als trainer/coach of scheidsrechter bij de eigen vereniging. De verdere vrijwilligersloopbaan is ook vrij helder. Na de start als trainer/coach of scheidsrechter, groeit een vrijwilliger vaak door naar een andere rol binnen de vereniging. De huidige vrijwilligers zien hun rol als iets wat er gewoon bij hoort als lid van de vereniging. Het is daarnaast voor alle vrijwilligers erg belangrijk dat zij met hun inzet de vereniging, en de leden, kunnen helpen.
Daarom is het zo belangrijk om het belang en wat het je brengt om vrijwilliger te zijn te blijven uitdragen. Vanaf deze week starten we daarom met de campagne "Word een Clubheld". We laten met behulp van verhalen van huidige vrijwilligers zien hoe leuk en tof het is om als trainer, scheidsrechter, bestuurder of commissielid aan de slag te gaan. We dagen iedereen uit om via de quiz "welke rol pak jij" te ontdekken welke rol het beste bij hem of haar past en stimuleren daarna om deze rol ook bij een voetbalvereniging te gaan
Als vereniging kan je eenvoudig meedoen aan deze campagne. Met de Communicatie-toolkit die hieronder te downloaden is, kan je de campagne ook via de kanalen van jouw vereniging delen. (Ouders van) leden van jouw vereniging kunnen meedoen aan de quiz en de gegevens van de deelnemers van de quiz worden, na toestemming van de deelnemer, met de betreffende vereniging gedeeld. Zo kan je direct werken aan de werving van nieuwe vrijwilligers voor jouw eigen vereniging. Maar je kan nog meer doen. Met verhalen van huidige vrijwilligers van jouw vereniging kan je vertellen waarom het zo superleuk is om aan de slag te gaan als vrijwilliger. Dus... download de toolkit en omarm deze campagne.
Toolkit Maglr
Download hier de Maglr-toolkit met inspiratie en hulpmiddelen om de campagne "Word een clubheld" ook binnen jouw vereniging te gebruiken.
Er zijn ook verenigingen die zelf een campagne hebben ingericht. Lees hieronder hun inspirerende verhalen, wellicht geeft het houvast voor een eigen campagne bij jouw vereniging of een campagne voor een specifieke rol of doelgroep.
De vrijwilliger als superheld: wervingscampagne DSS slaat aan
Sinds twee maanden staan 7 superhelden centraal bij DSS. Zo is teammanager Jos Superman en trainster Josie Peperkamp Spiderwoman. “Zonder vrijwilligers geen DSS, dus alle vrijwilligers zijn superhelden voor ons. Met de campagne willen we het onderwerp vrijwilligers tot gesprek van de dag maken op de vereniging. Dat lukt, niemand kan er meer omheen’’, zegt Nick Stroomer, communicatiecoördinator bij DSS.