Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Zeven bedrijven winnen Sustainability Challenge van Reimagine Football

KNVB Media
KNVB Media
21 januari 2022, 9:45

De challenge was goed voor 74 inzendingen uit 17 verschillende landen. - Foto: KNVB Media

Tijdens het Collaboration Event van Reimagine Football op 20 januari zijn zeven bedrijven als winnaar gekozen van de Reimagine Football Sustainability Challenge. Een vijfkoppige jury koos de winnaars uit een selectie van 12 gepresenteerde ideeën gericht op een duurzamere toekomst voor het voetbal. Met vijf van de gekozen winnaars gaat de KNVB zelf actief een verdere samenwerking aan.

Hoe verkleinen we de ecologische footprint bij bezoeken aan stadions en clubs en hoe verminderen we de afvalstroom die supporters produceren?

De Sustainability Challenge nodigde bedrijven wereldwijd uit om een idee te ontwikkelen in twee categorieën op het gebied van duurzaamheid: Het verkleinen van de ecologische footprint bij bezoeken aan stadions en clubs (Go Green) en het verminderen van de afvalstroom die supporters bij die gelegenheden produceren (Why Waste). Voor de KNVB is dit in de praktijk zowel belangrijk in de toepasbaarheid voor stadions als amateurclubs.

De challenge was goed voor 74 inzendingen uit 17 verschillende landen. Tijdens de finaleronde mochten12 geselecteerde bedrijven hun idee pitchen aan de internationale voetbalgemeenschap en in het bijzonder aan een jury bestaande uit Gijs de Jong (secretaris-generaal van de KNVB), Henk van Raan (Johan Cruijff ArenA Chief Innovation Officer), Pete Bradshaw (City Football Group Director of Sustainability), Michele Uva (UEFA Director of Football and Social Responsibility) en Andrea Traverso (UEFA Director of Financial Sustainability and Research). Zij waren het meest onder de indruk van de volgende ideeën:

Go Green

RideBee

Een platform voor mensen die samen met de auto dezelfde bestemming willen bereiken. Belangstellenden kunnen deelnemen aan ritten, maar ook gedeelde privéritten plannen via een app.

RideBee gaat dit idee verder uitwerken in samenwerking met Johan Cruijff ArenA en de KNVB

Slinger

Een app waarmee supporters of teamgenoten via social media kunnen laten weten dat ze een plek over hebben in hun auto, zodat anderen die naar hetzelfde evenement gaan een plekje in hun auto kunnen reserveren.

Slinger gaat dit idee verder uitwerken in samenwerking met de KNVB

Pipple

Een toevoeging op de bestaande voetbal.nl app waarmee amateurvoetballers voorafgaand aan een wedstrijd een voorstel kunnen krijgen over wie ze moeten ophalen en hoe ze moeten rijden, zonder dat ze elkaar eerst centraal hoeven te ontmoeten.

Pipple gaat dit idee verder uitwerken in samenwerking met de KNVB

Fynch Mobility x Social Brothers

Een digitale oplossing die gebruikers beloont voor duurzaam mobiliteitsgedrag en stimuleert om de CO2-uitstoot te verminderen door middel van gamification en vitaal te reizen.

Fynch Mobility x Social Brothers gaat dit idee verder uitwerken in samenwerking met de City Football Group en UEFA

Why Waste

CSU

Een programma dat zich richt op gedrag van bezoekers door aan te sporen om het eigen afval weg te gooien. Door psychologische inzichten te integreren kan het gedrag positief beïnvloed worden.

CSU gaat dit idee verder uitwerken in samenwerking met de Johan Cruijff ArenA

The Waste Transformers

Een innovatieve anaerobe vergister (fermantieproces dat complexe moleculen afbreekt tot eenvoudigere producten) op locatie die voedselafval omzet in waardestromen, die het probleem van voedselverspilling en grijze energieproductie verhelpt.

The Waste Transformers gaat dit idee verder uitwerken in samenwerking met de Johan Cruijff ArenA, KNVB, UEFA, en Ajax

KRNWTR+

Een oplossing die lokaal kraanwater filtert, koelt en carbonateert, gecombineerd met lokaal geproduceerde natuurlijke siropen en het gebruik van herbruikbare flessen. Hierdoor wordt de behoefte van het drinken uit wegwerpflesjes tegengegaan.

KRNWTR+ gaat dit idee verder uitwerken in samenwerking met de City Football Group en de KNVB

De Johan Cruijff ArenA is één van de duurzaamste stadions ter wereld.

UEFA Award

Uit de zeven winnaars zag de UEFA in het idee van Fynch Mobility x Social Brothers de meeste potentie om op lange termijn impact te genereren binnen UEFA-evenementen en het voetbal. Zij werden daarom aangewezen als de winnaar van de UEFA Award. Naast de prijs voor Fynch Mobility x Social Brothers ontving het idee van The Waste Transformers vanuit de UEFA een speciale vermelding.

De Sustainability Challenge is een initiatief van het innovatieplatform Reimagine Football, vertegenwoordigd door de KNVB, de Johan Cruijff ArenA, City Football Group, UEFA en Ajax. Deze challenge is onderdeel van een reeks, bedoeld om het bedrijfsleven van groot tot klein te inspireren en uit te dagen om het voetbal van de toekomst mede vorm te geven door toepassing van innovatie. Eerdere challenges Eerdere challenges Hier lees je meer over challenges die eerder onder de vlag van Reimagine Football plaatsvonden.

Laatste artikelen