Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Na afronding van de opleiding hebben alle deelnemers een certificaat van de UEFA ontvangen. - Foto: KNVB Media
De supporterscoördinatoren (Supporters Liaison Officer of SLO’s) van 23 betaald voetbalorganisaties (BVO’s) kwamen afgelopen maandag en dinsdag in Utrecht bijeen voor het tweede gedeelte van de SLO-opleiding. Deze opleiding wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd in samenwerking met de UEFA en Football Supporters Europe (FSE).
Een SLO fungeert als brug tussen de club en supporters.
Waar het tijdens de eerste twee dagen van de opleiding ging over de positie van de SLO binnen de club en de relatie van de SLO ten opzichte van de externe stakeholders, ging het tweede gedeelte over stakeholder- en crowd management en stond er een sessie met de SLO van Schalke 04 op het programma. Daarnaast was er ruimte voor casussen en voorbeelden uit de praktijk. Als afronding van de opleiding hebben alle deelnemers een certificaat van de UEFA ontvangen.
"We kijken terug op een geslaagde eerste editie waarin we veel van en met elkaar hebben geleerd", aldus Jan Bluyssen, manager competitiezaken. "We zijn ervan overtuigd dat de SLO’s na deze vier dagen nog beter in staat zijn om zichzelf te positioneren binnen hun eigen organisatie en richting de ketenpartners."
De opleiding geeft de functie een formele status en draagt bij aan de manier waarop SLO's worden gewaardeerd. Vanaf het seizoen 2025/’26 is de aanstelling van een SLO verplicht (met minimaal 24 uur) in het licentieproces van de KNVB.
Een SLO fungeert als brug tussen de club en supporters door te zorgen voor een wederzijdse informatiestroom over belangrijke actuele zaken. De SLO zorgt ervoor dat de stem van de supporters wordt gehoord, terwijl er wordt gewerkt aan een mooie wedstrijddag voor iedereen in het stadion.
Een SLO moet goed inzicht hebben in de supporterscultuur van de club, maar moet ook in staat zijn om een vertrouwensrelatie op te bouwen en te onderhouden met de ketenpartners (politie, OM en gemeente) en externen zoals collega’s van andere clubs en de KNVB.
De UEFA en FSE startte het initiatief voor de SLO-opleiding in november 2020. Hierbij is de UEFA Academy de bedenker van de opleiding en zorgt de FSE voor de inhoud en praktijkvoorbeelden.