Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Toekomst centraal tijdens het kenniscongres Betaald Voetbal

KNVB Media
KNVB Media
18 april 2025, 9:24

Herman van der Zandt opende samen met Marianne van Leeuwen de dag. - Foto: KNVB Media

Deze week vond op de KNVB Campus het jaarlijkse Kenniscongres Betaald Voetbal plaats. Ruim tweehonderd medewerkers van BVO’s waren aanwezig om kennis met elkaar te delen, zich te laten inspireren en te netwerken met collega’s in dezelfde bedrijfstak.

Het thema van dit jaar was ‘The Future of Football’, waarbij de focus lag op het toekomstbeeld van het betaald voetbal in Nederland. Op deze inspirerende dag werden subthema’s als fanbeleving, data-analyse, Artificial Intelligence (AI), duurzaamheid en maatschappelijke impact behandeld. Voor het kenniscongres kwamen sprekers uit binnen- en buitenland presentaties geven op innovatieve onderwerpen. Dagvoorzitter Herman van der Zandt startte de dag, waarna het congres officieel werd geopend door een openingspresentatie van Marianne van Leeuwen, directeur Betaald Voetbal KNVB.

Na de opening was het tijd voor de eerste plenaire sessie, gehost door Filippo Veglio van de UEFA. Als Head of Social & Environmental Sustainability sprak hij de aanwezigen toe hoe de UEFA de toekomst van het betaald voetbal voor zich ziet en wat dit betekent voor de Nederlandse clubs.

Het programma ging verder met een ronde van vier verschillende subsessies. De deelnemers konden kiezen tussen presentaties over de KNVB supportersinzichten van Euro 2024, Powerchair Football in samenwerking met N.E.C. Nijmegen, commercieel rendement door BluePitch en pitches van drie duurzame projecten. De tweede ronde bestond uit het verhaal van 3x3 Unites, een presentatie over Persoonlijke Digitale Toegang, een workshop van de UEFA en de ECA gericht op duurzaamheid én een sessie met interactieve discussies over de toekomstgerichte thema’s die deze dag centraal stonden.

De Duitse voetbaltrainer Manuel Baum gaf namens RB Leipzig een presentatie.

Tussen de workshops door verzorgde Cameron Campbell en Manuel Baum namens RB Leipzig een plenaire presentatie gericht op de structuur en strategie van de club. Als jonge voetbalclub met een duidelijke visie en toekomstgerichte kernwaarden, toonden zij aan hoe deze cultuur gericht op ontwikkeling binnen de gehele organisatie leeft en wordt toegepast.

De hele dag konden deelnemers het met skillgames tegen elkaar opnemen in de game EA SPORTS FC 2025, in de speciaal omgebouwde KPN E-room. Tijdens de lunch konden de beste spelers wereldkampioen Manuel Bachoore uitdagen voor een traditioneel potje. De winnaar ging naar huis met een mooie prijs in het teken van het thema van de dag.

Na de laatste subsessies werden de Fan- en Partner Awards uitgereikt, gevolgd door de laatste sessie van de dag. Charida Dorder presenteerde het thema AI en de toepasbare mogelijkheden voor BVO’s. Met deze toekomstgerichte sessie werd het plenaire inspiratieprogramma en daarmee het congres inhoudelijk afgesloten.

Charida Dorder presenteerde het thema AI.

Fan en Partner Awards

Jaarlijks vormen de uitreikingen van de Fan Awards en Partner Awards een van de hoogtepunten van het kenniscongres. De club met het hoogste rapportcijfer van de stadionbezoekers voor een wedstrijdbezoek wint de Fan Award. In de Eredivisie ging de prijs naar Go Ahead Eagles, dat een 8,4 scoorde. FC Volendam sleepte niet alleen promotie in de wacht, maar won met een score van 8,3 ook de Fan Award in de Keuken Kampioen Divisie. In de Azerion Vrouwen Eredivisie eindigde Excelsior Rotterdam op de eerste plaats met een 8,3.

Wederom won Heracles Almelo de Partner Award in de Eredivisie, met een score op de tevredenheid van de relatie van 9,0. Excelsior Rotterdam sleepte de Partner Award in de Keuken Kampioen Divisie in de wacht. Zij wonnen met een score van 8,5.     

Kenniscentrum sinds 2008

KNVB Expertise is 17 jaar geleden opgezet als onafhankelijk kenniscentrum vanuit de doelstelling om als aanjager en verbinder de bedrijfstak betaald voetbal blijvend te inspireren en professionaliseren. Sportprofessionals die werkzaam zijn in een kantoorfunctie bij een BVO kunnen gebruik maken van leergangen, modules, kennisevents en fieldtrips gericht op onder andere marketing, sponsoring, financiën en organisatieontwikkeling. Daarmee biedt KNVB Expertise ondersteuning aan clubs bij het vasthouden en uitbouwen van de aantrekkingskracht van het betaald voetbal, het inspelen op trends en het blijvend vernieuwen van de branche.

In de komende jaren is er in de strategische doelstellingen van de KNVB een belangrijke rol weggelegd voor KNVB Expertise. Inzet is daarbij om de sector betaald voetbal naar een hoger niveau te brengen. Hierbij wordt met name gekeken hoe het kader van de clubs verder versterkt kan worden door specifieke onderzoeken, adviezen en (opleidings)programma’s aan te bieden waarin medewerkers, management, directies en toezichthouders kennis kunnen delen en ontwikkelen. Thema’s als leiderschap, governance, duurzaamheid, innovatie en financiën staan daarbij centraal. Stadionbezoek nog beter gewaardeerd! Stadionbezoek nog beter gewaardeerd! Lees hier het hele artikel.

Laatste artikelen