Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
Eurojackpot KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de Eurojackpot KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de Eurojackpot KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
De KNVB lanceert haar samenwerking met Nike KickStars. - Foto: KNVB Media
Op woensdag 11 juni - op de international day of Play- lanceert de KNVB in samenwerking met Nike KickStars, een nieuw en landelijk programma dat jonge meisjes en jongens van 6 tot 8 jaar op een laagdrempelige, speelse en inspirerende manier kennis laat maken met voetbal. De feestelijke aftrap vindt plaats bij SV Houten.
KickStars is een speels en toegankelijk 8-weeks programma waarbij kinderen van 6 tot 8 jaar kennis kunnen maken met voetbal bij een vereniging in de buurt. Het programma is ontwikkeld om laagdrempelig en spelenderwijs te leren voetballen waarbij kinderen motorische, persoonlijke en voetbalvaardigheden kunnen ontwikkelen. Het aanbod is voor zowel jongens als meisjes, maar is gebaseerd op de drempels die vooral meisjes ervaren om te beginnen met voetbal. KickStars legt de nadruk op sportplezier, persoonlijke groei en samenwerken.
Wat KickStars anders maakt? KickStars is gebaseerd op tien speelprincipes die drempels wegnemen voor kinderen om te komen voetballen. Zo is het minder competitief en fysiek, maar juist heel laagdrempelig voor kinderen om deel te nemen. Met KickStars wil de KNVB structureel instroomaanbod bieden waardoor kinderen voor een langere periode voetbal kunnen ontdekken. Ook hoopt de bond meiden met dit aanbod jonger te laten instromen. Meiden stromen namelijk gemiddeld 2,5 jaar later in dan jongens.
Daarnaast is KickStars ook een manier voor verenigingen om ouders op een laagdrempelige manier te betrekken. Ouders kunnen gemakkelijk als KickStars-leider de activiteiten begeleiden. Alle activiteiten en speelvormen zijn al uitgewerkt en vind je op een fysieke speelkaart of online via Rinus. Je hoeft geen voetbalkennis te hebben: iedereen kan het. Zo hoopt de KNVB verenigingen ook te ondersteunen bij het vrijwilligerstekort.
“Als KNVB blijven we op zoek naar vernieuwing om het voor iedereen zo aantrekkelijk mogelijk te maken te gaan voetballen. KickStars is hier mooi voorbeeld van. Met dit programma nemen we vooral voor jonge meiden drempels weg die zij ervaren om te beginnen met voetbal. Zo maken we het ook voor deze groep mogelijk om veel plezier te beleven aan onze mooi sport en sluit het ook aan bij ons doel om het meiden- en vrouwenvoetbal te laten groeien”, aldus Jan Dirk van der Zee, directeur-bestuurder amateurvoetbal.
De KNVB zet zich in om de instroom van jonge meiden in het voetbal te bevorderen. Afgelopen april is er een landelijke campagne gelanceerd in samenwerking met Monica Geuze om meiden te inspireren om te gaan voetballen. Naast de aandacht voor meidenvoetbal in de campagne is er nu dus ook voetbalaanbod ontwikkeld dat beter aansluit bij de wensen en behoeften van jonge meiden.
''Heel leuk én belangrijk dat de KNVB nu naast de campagne ook specifiek aanbod heeft voor deze doelgroep. Ik heb het al vaker gezegd: maar plezier is gewoon het allerbelangrijkste voor deze jonge kids. KickStars sluit daar nu perfect op aan. Hopelijk zorgt dit voor nog meer nieuwe meiden op het veld'', aldus Monica Geuze.
De KNVB werkt al langer samen met Nike om meiden te werven en te behouden voor het voetbal.
Dan Burrows, GM Future of Youth Sport Nike: “Vanuit Nike zetten we ons dagelijks in om zoveel mogelijk kinderen deel te laten nemen aan sport, met specifieke aandacht voor meiden en vrouwen. Samen met de KNVB hebben we eerder al de Coaching Girls module gelanceerd. Hiermee richten we ons op de belangrijke rol van coaches voor het behoud van tienermeiden. Met KickStars hebben we nu ook aanbod voor de instroom van de jongste jeugd, met ook hier extra focus op de meiden. Een mooie aanvulling om zoveel mogelijk jonge kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met voetbal en het verenigingsleven”.
Met de lancering van KickStars start vandaag ook een landelijke wervingscampagne richting ouders en voetbalverenigingen. Clubs kunnen zich aanmelden om het programma vanaf september 2025 aan te bieden. De vereniging die zich voor aankomend seizoen aanmeldt, krijgt ook een KickStars-materialen pakket en fysieke ondersteuning van een projectmedewerker vanuit de KNVB.
Ouders kunnen via www.knvb.nl/kickstars ontdekken bij welke vereniging hun kind kan meedoen.