Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

KNVB Expertise organiseert Kenniscongres Betaald Voetbal

KNVB Media
KNVB Media
18 april 2024, 9:03

De Fan Award van de Eredivisie ging net als in 2023 naar Go Ahead Eagles - Foto: KNVB Media

Gisteren vond op de KNVB Campus het jaarlijkse Kenniscongres Betaald Voetbal van KNVB Expertise plaats. Ruim tweehonderd medewerkers van BVO’s waren aanwezig om kennis met elkaar te delen, zich te laten inspireren en te netwerken met collega’s.

Het thema van deze editie was ‘Out of the Box’ denken, het vinden van nieuwe manieren om inkomsten te genereren en fans te betrekken bij de club. Voor het kenniscongres kwamen sprekers uit binnen- en buitenland presentaties geven over uiteenlopende onderwerpen. Dagvoorzitter Bas van Veenendaal, bekend van Ziggo Sport, trapte de dag af met een interview met Marianne van Leeuwen, directeur betaald voetbal KNVB, die de strategie van de bond voor het ontwikkelen van het betaald voetbal toelichtte.

Charlotte Beaver, New Stadium Sales Lead van Everton FC en Pedro Malabia Sanchís, strategisch directeur van Liga F, werden voor het congres ingevlogen om te spreken over respectievelijk de revolutie van hospitality in een nieuw stadion en de ontwikkeling van vrouwenvoetbal in Spanje.

Workshops

Het programma ging verder met drie rondes met workshops met uiteenlopende thema’s, waar de deelnemers uit konden kiezen. In de eerste ronde stond innovatie, vrouwenvoetbal en MVO centraal, gevolgd door een tweede ronde met workshops over organisatieontwikkeling, marketing en hospitality. De workshops werden afgesloten met sessies over veiligheid, technologie en een snelcursus time management in het betaald voetbal.

Tot slot konden alle deelnemers gezamenlijk luisteren naar een panelsessie over multiculturele kansen voor BVO’s.

Fan & Partner Awards

De dag werd afgesloten met de uitreiking van de Fan Awards en Partner Awards per divisie. De Fan Awards gaan naar de clubs waarvan hun supporters het bezoeken van een wedstrijd met de hoogste rapportcijfers hebben beoordeeld. In de Eredivisie was dit (net als vorig jaar) Go Ahead Eagles, dat een 8,3 scoorde. In de Azerion Vrouwen Eredivisie eindigde PSV op de eerste plaats met een 8,6. Cambuur (7,82) en FC Groningen (7,81) eindigden bovenaan de Keuken Kampioen Divisie, waarbij de Friezen dus nipt de award wonnen.

Heracles Almelo ging dankzij een 9,0 naar huis met de Partner Award in de Eredivisie, een prijs die zij vorig jaar in de Keuken Kampioen Divisie wonnen. De Graafschap volgde de Almeloërs op met het in ontvangst nemen van de Partner Award in de Keuken Kampioen Divisie. Zij werden beoordeeld met een 8,6.

KNVB Expertise

KNVB Expertise is 16 jaar geleden opgezet als onafhankelijk kenniscentrum vanuit de doelstelling om als aanjager en verbinder de bedrijfstak betaald voetbal blijvend te inspireren en professionaliseren. Sportprofessionals die werkzaam zijn in een kantoorfunctie bij een BVO kunnen gebruik maken van leergangen, modules, kennisevents en fieldtrips gericht op onder andere marketing, sponsoring, financiën en organisatieontwikkeling. Daarmee biedt KNVB Expertise ondersteuning aan clubs bij het vasthouden en uitbouwen van de aantrekkingskracht van het betaald voetbal, het inspelen op trends en het blijvend vernieuwen van de branche.

Voor de komende jaren is er in de strategische doelstellingen van de KNVB een belangrijke rol weggelegd voor KNVB Expertise. Inzet is daarbij om de sector betaald voetbal naar een hoger niveau te brengen. Hierbij wordt met name gekeken hoe het kader van de clubs verder versterkt kan worden door specifieke onderzoeken, adviezen en (opleidings)programma’s aan te bieden waarin medewerkers, management, directies en toezichthouders kennis kunnen delen en ontwikkelen. Thema’s als leiderschap, governance, duurzaamheid, innovatie en financiën staan daarbij centraal

Laatste artikelen