Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Investeren in duurzaamheid is voor voetbalclubs een belangrijke voorwaarde om in de toekomst een betere financiële positie te verkrijgen. - Foto: KNVB Media
Voetbalclubs zullen in de komende jaren te maken krijgen met aanzienlijke kostenstijgingen voor elektriciteit, water, gas en afvalverwerking. Hierdoor kunnen de vaste lasten in zes jaar tijd met 75% stijgen. Investeren in duurzaamheid is voor voetbalclubs een belangrijke voorwaarde om in de toekomst een betere financiële positie te verkrijgen.
Daarmee kunnen verenigingen de kosten drukken en de sport toegankelijk houden. Dit blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau EnergyC in opdracht van de KNVB en duurzaamheidspartner Mitsubishi Electric, naar de vaste lasten van voetbalclubs in Nederland. Het onderzoek markeert het begin van De Groene Clubweken, een initiatief van de KNVB en Mitsubishi Electric om het verenigingsleven te helpen verduurzamen.
"We merken dat clubbestuurders veel vragen hebben en voor grote uitdagingen staan. Wat is wijsheid? Hoe zorgen we ervoor dat we de juiste investeringen doen om sport toegankelijk te houden voor al onze leden, in alle sociaaleconomische klassen? Dit onderzoek toont aan dat hun vragen gerechtvaardigd zijn. Daarom zijn we de Groene Clubweken samen met de KNVB gestart, om clubs te helpen de juiste stappen te nemen,” zegt Martijn van Leerdam, expert verduurzaming sportclubs bij Mitsubishi Electric, marktleider in duurzame warmtepompoplossingen.
— KHC Kampen won vorig jaar een warmtepomp tijdens De Groene Clubweken.
De trendanalyse laat zien dat voetbalclubs richting 2030 te maken krijgen met aanzienlijke kostenstijgingen voor vitale nutsvoorzieningen zoals elektriciteit, water, gas en afvalverwerking. Hoewel de kosten tot 2020 vrij stabiel leken, wordt nu een jaarlijkse toename verwacht. Het wordt dus steeds belangrijker om strategieën te ontwikkelen voor energie-efficiëntie, duurzaamheid en kostenbeheersing.
Tim Hofman, programmamanager duurzaamheid KNVB: “We zien dat voetbalclubs steeds meer inzetten op duurzaamheid. Dit onderzoek bevestigt dat dit de juiste weg is. En er zijn ook ontzettend veel kansen voor verenigingen als het gaat om het verduurzamen van de voetbalclub. Dit thema komt de komende jaren hoger op de agenda te staan binnen het verenigingsleven. Via De Groene Club bieden we advies aan, gericht op wat zowel goed is voor de clubkas als voor het milieu.”
De voorspellingen geven aan dat de uitgaven voor gas met 51%, voor elektriciteit met 34%, voor water met 75%, en voor afvalverwerking met 61% zullen toenemen tegen 2030.
— De tweede editie van De Groene Clubweken is een initiatief van Mitsubishi Electric en de KNVB.
Voetbalclubs kunnen aanzienlijk besparen op hun kosten door te investeren in duurzame maatregelen. Een kleine club (185 leden) kan tot wel €5.650 per jaar besparen, een middelgrote club (430 leden) tot wel €13.100, en een grote club (955 leden) tot wel €29.100.
Het plaatsen van een warmtepomp is vaak het hart van de duurzaamheidsmaatregelen voor voetbalclubs. Door slimme energiemanagementsystemen te gebruiken, kunnen clubs hun verbruik aanpassen aan dynamische tarieven. Op deze manier kunnen ze profiteren van momenten waarop de tarieven laag zijn en hun verbruik spreiden om piekverbruik te voorkomen. Deze techniek is eenvoudig toe te passen en kwalitatieve warmtepompen zijn er geschikt voor.
“We willen voetbalclubs helpen om zoveel mogelijk kosten te besparen. Het bespaarde geld kan worden ingezet voor andere belangrijke zaken: het verlagen of niet verhogen van de contributie, het opleiden van jeugdtrainers, nieuwe tenues, accommodaties of de volgende duurzame oplossingen voor de club,” aldus Martijn van Leerdam.
Dit onderzoek markeert het begin van de tweede editie van De Groene Clubweken, een initiatief van Mitsubishi Electric en de KNVB. Met De Groene Clubweken willen deze partijen de aandacht voor duurzaamheid bij voetbalclubs vergroten en invulling geven aan de behoefte die over dit onderwerp leeft bij verenigingen. Tijdens De Groene Clubweken zijn drie premium warmtepompen van Mitsubishi Electric te winnen, elk ter waarde van €30.000. Ze organiseren ook Groene Clubavonden in heel het land, waarbij clubbestuurders worden geïnformeerd over duurzaamheid, subsidiemogelijkheden en tips om te besparen.