Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
Eurojackpot KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de Eurojackpot KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de Eurojackpot KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Foto: KNVB Media
Binnen een vereniging barst het vaak van de ideeën onder de leden. Ideeën die een club op een hoger plan kunnen brengen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je leden zich actief gaan inzetten voor de club en dat je ze kunt betrekken in de ontwikkeling van de vereniging?
Organiseer avonden waarin de leden kunnen meedenken over wat er goed gaat bij de club en wat er nog beter kan. Het grote probleem is echter vaak dat er maar weinig mensen reageren op een oproep in het lokale nieuwsblad of op de eigen website.
Benader de mensen daarom persoonlijk, zo adviseert RKSVO. De club uit Ospel startte eind 2013 met een spiegelbijeenkomst, een avond waarop door de leden werd gekeken naar hoe de club functioneerde. Daaraan voorafgaand bespraken het dagelijks bestuur en twee leden van de jeugdcommissie wie zij graag op de avond vertegenwoordigd zouden willen zien. Een lijstje werd gemaakt waarna die leden die waren uitgekozen persoonlijk door één van hen werden uitgenodigd.
Een gouden greep! Want door ze persoonlijk uit te nodigen verschijnen er niet alleen meer leden, zij voelen zich ook vereerd dat zij uitgekozen zijn, zo is de ervaring van RKSVO. Keerzijde kan zijn dat je leden die je niet uitnodigt tegen de borst stuit en dat zij om een verklaring vragen. Geen probleem, deze mensen zijn kennelijk zo geïnteresseerd en bereidwillig om mee te denken dat ze alsnog kunnen aansluiten. Hun enthousiasme kun je goed gebruiken!
Zorg er wel voor dat alle doelgroepen vertegenwoordigd zijn. Niet alleen jeugdtrainers en leiders, maar ook scheidsrechters, selectiespelers, spelers uit lagere elftallen, ouders, bestuursleden en coördinatoren. Pas dan creëer je zoveel mogelijk draagkracht binnen de club. En in die verschillende groepen zitten juist vaak verschillende ideeën.
Al langere tijd organiseert RKSVO daarnaast aan het begin van het voetbalseizoen intro-avonden voor nieuwe ouders en leiders waarop de club laat zien wat het doet. Die openheid leidt wellicht tot meer vragen, maar zorgt er ook voor dat de keuzes beter worden begrepen. En dat de betrokkenheid bij de vereniging groeit.
Het resultaat bij RKSVO was dat een overgroot gedeelte van de uitgenodigde mensen verscheen op de spiegelbijeenkomst. En daar bleef het niet bij. Het enthousiasme dat was ontstaan door deze drukbezochte avond zorgde voor een vervolgbijeenkomst een paar maanden later, die wederom zeer goed bezocht werd. Uiteindelijk ontstonden er twee commissies uit die zich gaan bezighouden met verschillende ontwikkelingen binnen de club.
Paul Kessels, jeugdsecretaris RKSVO:
“Wij zijn op zoek gegaan naar mensen die mee willen helpen de club op een hoger plan te krijgen.”
“Als je meer inzage geeft in wat je doet, begrijpen de mensen de keuzes beter en zijn ze eerder bereid om mee te werken.”
“Zorg ervoor dat alle groepen vertegenwoordigd zijn. Dat zorgt voor de meeste draagkracht binnen de club en dat heb je nodig om tot resultaat te komen.”