Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Verantwoordelijkheid geven

Het is verleidelijk precies te vertellen wat je spelers moeten doen. Maar als je ze zelf laat nadenken over hun ontwikkeling, heeft dat meer resultaat.

Als je ze zelf laat nadenken over hun ontwikkeling, heeft dat meer resultaat

Dat kan op elke leeftijd. Bij de jongste spelers door ze simpele vragen stellen. ‘Als ik de bal wil afpakken, kan ik dan beter zo staan of zo staan?' Bij oudere spelers stel je open vragen. ‘Hoe zou je het ook kunnen doen' of 'welke actie heeft nog meer resultaat?' 

Tips bij verantwoordelijkheid geven aan spelers 

  • Kunnen ze het dragen? Kijk bij het geven van verantwoordelijkheid naar leeftijd en beleving van je spelers, betrek ze bij je aanpak. Laat ze meedenken over de training en formuleer samen doelstellingen voor een wedstrijd.
  • Begin met open vragen stellen. Stel open maar gerichte vragen, bijvoorbeeld naar hun persoonlijke doel of de uitvoering van een actie, neem antwoorden serieus en vraag door. ‘Wat ging goed?' 'Wat kan nog beter?' 'Wat kun jij daar zelf aan doen?’ Stel je feedback en aanwijzingen eens uit, geef een speler de ruimte om eerst zelf na te denken.
  • Help ze zelf doelen te formuleren. Dus niet: ‘Deze wedstrijd moeten jullie echt winnen’, maar ‘Hoe kunnen we vandaag proberen onze opbouw van achteruit onder de knie te krijgen?’ Vraag ook eens feedback over jouw training, en hoe je die beter kunt laten aansluiten op hun wensen.

Maak speler regisseur van hun eigen leerproces Maak speler regisseur van hun eigen leerproces Het gevaar bestaat dat spelers de tips van de trainer opvolgen zonder er zelf verder al te veel bij na te denken. Daarmee nemen ze weinig verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.

Laatste nieuws