Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Het project ESA Samen Sterker moet de clubbinding bij ESA uit Arnhem vergroten. - Foto: KNVB Media
Klantgedrag, dat was in één woord het probleem waar ESA uit Arnhem tot voor kort mee kampte. Leden voelden zich niet zozeer verbonden met de club, maar vonden wel dat ze recht hadden op van alles en nog wat. Dat moest veranderen, vond de nieuwe voorzitter Danny Oudsen. Het resulteerde in het project ESA Samen Sterker.
De eerste aftrap tot het project was nu anderhalf jaar geleden. Oudsen, net aangetreden als voorzitter van de 1500 leden tellende club, zag dat ESA kampte met twee grote problemen. Het eerste was de financiële situatie, de tweede was de clubbinding. Of beter gezegd het ontbreken daarvan. “Leden voelden zich niet verbonden met ESA als geheel”, constateerden Oudsen en co.
Leden voelden zich niet verbonden met ESA als geheel
Via de KNVB kwam ESA in contact met procesbegeleider Fons van de Logt, oud-voorzitter van RKHVV. ‘Wat is je eigen motivatie om dit te doen’, vroeg hij de actieve leden binnen ESA. “En van daaruit zijn we gaan kijken hoe we die clubbinding wel zouden kunnen realiseren.”
Bij een bijeenkomst aan het einde van het vorige seizoen werd de leden op de man af gevraagd; ‘waar ben jij nou trots op bij ESA?’ en ‘wat zou er misschien beter kunnen?’. Uit de antwoorden werden kernwaarden geformuleerd; diversiteit, clubbinding en ontwikkeling. “Uit die bijeenkomst is bijvoorbeeld de commissie ‘Welkom bij de club’ ontstaan, die nieuwe leden verwelkomt”, vertelt Oudsen.
Een ander initiatief dat hier vorm kreeg was de dromenbijeenkomst die op vrijdag 15 december in de kantine van de club georganiseerd werd. Twee uur lang was er vrije inloop in het clubhuis, waar leden hun dromen voor 2025 in een ideeënboom konden hangen. Zo’n zestig mensen gaven gehoor aan de oproep en hingen samen een kleine honderd ideeën in de boom.
De onderwerpen waren divers, zag het bestuur. Van zaken die betrekking hadden op de scheidsrechters tot wensen voor het eerste elftal en de relatie tussen selectieteams en niet-selectieteams passeerden de revue. “In de komende tijd gaat de werkgroep inventariseren wat realiseerbaar is en wat niet”, vertelt Oudsen. “Maar het leuke was dat we ook tien á twintig mensen hebben gezien, die we anders niet zo vaak hadden gesproken.”
Maar dit is een project van de lange adem. Dit is niet in twee jaar gerealiseerd
En precies dat is waar het ESA om te doen is. Betrokkenheid creëren, mensen ambassadeur maken van het gedachtegoed dat je alleen samen verder kunt komen. “Zodat ze dat ook uitdragen. We hebben mooie stappen gemaakt in de afgelopen anderhalf jaar”, weest Oudsen. “Maar dit is een project van de lange adem. Dit is niet in twee jaar gerealiseerd.”
Het acute vrijwilligersprobleem is met de nieuwe aanwas verholpen, vertelt de voorzitter. “Maar we zouden er nog graag honderd vrijwilligers bij willen hebben. We hebben nu vijftig tot honderd mensen bereikt. Maar ESA telt 1500 leden. Er is dus nog veel te winnen. Aan ons de taak om nog vijftien keer zoveel mensen te bereiken.”