Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
Eurojackpot KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de Eurojackpot KNVB Beker.
Eurojackpot Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de Eurojackpot KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Ook dit seizoen wordt vanaf de achtste finales in het bekertoernooi (mannen categorie A) getest met een tijdstraf bij een gele kaart. - Foto: KNVB Media
De KNVB gaat de pilot tijdstrafregeling in het amateurvoetbal voortzetten. Ook dit seizoen wordt er vanaf de achtste finales in het bekertoernooi van de mannen (categorie A) getest met een tijdstraf bij een gele kaart. Naar aanleiding van de evaluatie is er komend seizoen een belangrijk verschil met afgelopen seizoen, want niet elke overtreding die een gele kaart oplevert wordt omgezet in een tijdstaf. Er wordt bij de voortzetting van de pilot onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten overtredingen.
Eerder werd duidelijk uit de evaluatie van de pilot van vorig seizoen dat de maatregel een positief effect had op het gedrag van spelers op het veld. Tijdens de pilot kreeg een speler bij een gele kaart een tijdstraf van tien minuten. Het doel van deze maatregel was om sportiever gedrag en meer respect op het veld te stimuleren – een belangrijk speerpunt van de KNVB.
Scheidsrechters, spelers en trainers deelden hun ervaringen via een vragenlijst en tijdens de wedstrijden waren er ook KNVB-observanten aanwezig. Daaruit zijn aandachtspunten naar voren gekomen, zoals de praktische uitvoering en het ontbreken van onderscheid tussen verschillende soorten overtredingen.
“Wij hebben met elkaar goed gekeken wat deze informatie ons leert. Op basis van het feit dat de pilot een positief effect had op het gedrag van de spelers op het veld, zijn we tot de conclusie gekomen dat we meer informatie willen verzamelen. Daarbij was een veelgehoorde wens om onderscheid te maken tussen soorten overtredingen die een tijdstraf zouden moeten opleveren. Vandaar dat we hebben gezegd: laten we dat onderscheid maken en verder gaan met testen van de tijdstrafregeling”, zegt Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal bij de KNVB.
In de komende maanden wordt gekeken voor welke soorten overtredingen een gele kaart een tijdstraf oplevert en voor welke overtredingen niet. Hierover zal voor de winterstop uitsluitsel worden gegeven.
“Het doel van de geteste maatregel is bijdragen aan sportiever gedrag op de velden. Maar dat moet ook praktisch goed uitvoerbaar zijn. Dat is belangrijk, omdat uit de evaluatie duidelijk werd dat we ook een aantal praktische zaken kunnen verbeteren, zoals de uitvoerbaarheid rondom de tijdstraf voor een keeper. Deze inzichten is precies waarom we een pilot doen: om te ontdekken wat werkt en wat niet. Uiteindelijk willen we naar nog meer sportiviteit en nóg meer voetbal”, aldus Jan Dirk van der Zee.
Alle ontwikkelingen op het gebied van vernieuwde spelregels delen wij met de IFAB (International Football Association Board), een internationaal orgaan dat de officiële spelregels van het voetbal bepaalt en onderhoudt. De pilot tijdstrafregeling is een onderdeel van Sportiviteit & Respect. Klik hier voor meer informatie over dit programma.