Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Heracles Almelo wordt in de Eredivisie door de eigen fans het best gewaardeerd - Foto: KNVB Media
Heracles Almelo (Eredivisie) en NAC Breda (Jupiler League) zijn de winnaars van het Fan Onderzoek 2015/ '16. Het stadionbezoek in zijn algemeenheid bij deze clubs wordt door hun eigen fans het best beoordeeld. Dat blijkt uit het jaarlijkse Fan Onderzoek van KNVB Expertise en beide divisies.
Hebben de supporters het naar hun zin bij hun club? Het overgrote merendeel in Nederland absoluut. Liefst 93 procent van de fans in de Eredivisie beoordeelt het stadionbezoek als (zeer) goed. De club die door de eigen fans het meest wordt gewaardeerd is Heracles Almelo: 97,9 procent beoordeelt het bezoek aan het Polman Stadion als (zeer) goed. In de Jupiler League, waar het waarderingspercentage in zijn totaliteit op 91 procent ligt, is NAC Breda de grote winnaar. Liefst 97,8 procent van de fans in Breda betitelen hun Avondje NAC als (zeer) goed.
"Laagdrempelig is al jaren het gevoel dat fans en bezoekers omschrijven als ze een wedstrijd van Heracles Almelo hebben bezocht", vertelt Martijn van der Lee, manager Marketing en Communicatie. "Wij besteden aandacht aan het supportersbezoek met een beleidsplan op het gebied van sfeer en beleving. 'Belééf Heracles!' is ook onze pay-off voor de campagne van wedstrijdbezoek 2015/'16. Met het nieuwe stadion hebben wij de beleving en het comfort bij een wedstrijd."
'Het Avondje NAC wordt door de supporters zelf gemaakt of gebroken.'
"Ik denk dat NAC hierin uniek in zijn soort is", meent Communicatiemanager Perry Hendriks. "Er is naar mijn mening geen voetbalclub in het betaald voetbal te vinden waar zo veel ruggespraak wordt gehouden met de supporters. Door deze samenwerking is er een breed besef dat het Avondje NAC gemaakt en gebroken wordt door de supporters zelf. Faciliteren dat het ideale Avondje NAC kan ontstaan. Dat begint bij het kopen van het kaartje en dat eindigt met de mogelijkheid om na de wedstrijd met een borrel te veel op in de taxi te ploffen met een bloemetje voor het thuisfront in de hand. Alles daar tussen in zit het ‘m vooral in kleine dingen zoals snel en makkelijk bij de catering aan je natje en droogje komen, een schone plek, vriendelijke suppoosten en zorgen dat de gezellige mensen bij de gezellige mensen zitten. Het leven hoeft niet moeilijk te zijn."
PEC Zwolle heeft met 98 procent de hoogste bezettingsgraad in de Eredivisie
In de Eredivisie trekt Ajax dit seizoen gemiddeld de meeste toeschouwers (48.653), maar de club uit Amsterdam heeft dan ook de grootste stadioncapaciteit. PEC Zwolle heeft met 98 procent de hoogste bezettingsgraad in de Eredivisie (gemiddeld 87 procent), een niveau lager is die koppositie met 85 procent voor Go Ahead Eagles weggelegd. In de Jupiler League in zijn geheel is gemiddeld 52 procent van de stoeltjes bezet.
Opmerkelijk is dat de bezettingsgraad van de stadions in Nederland hoog is in vergelijking met de belangrijkste competities in Europa. In de Premier League en de Bundesliga zitten de stadions bijna altijd zo goed als vol, maar de Eredivisie kent ook een zeer hoge bezettingsgraad van 87 procent. Vergelijk het eens met Italië waar in de Serie A de stadions voor amper de helft zijn gevuld, of Portugal waar op het hoogste niveau slechts een kwart van de stoeltjes bezet zijn.
Bezettingsgraad stadions Europese competities | |
---|---|
Engeland (Premier League) | 96 procent |
Duitsland (Bundesliga) | 92 procent |
Nederland (Eredivisie) | 87 procent |
België (Pro League) | 74 procent |
Spanje (Primera División) | 68 procent |
Frankrijk (Ligue 1) | 67 procent |
Italië (Serie A) | 55 procent |
Portugal (Primeira Liga) | 26 procent |
Steeds meer meisjes en vrouwen gaan op in Nederland op voetbal. Momenteel staan er bij de KNVB 137.525 meisjes en vrouwen geregistreerd en dat aantal is groeiende, maar komt de vrouwelijke helft van de bevolking ook naar de stadions? Nog niet massaal. In de Jupiler League is slechts 9 procent van de bezoekers vrouw. In de Eredivisie kijken er gemiddeld wat meer meisjes en vrouwen in het stadion naar de wedstrijden: 13 procent.
Liefde voor de club is voor eeuwig. Dat geldt zeker voor 16 procent van de seizoenkaarthouders in de Jupiler League. Zij hebben al meer dan 25 jaar een seizoenkaart. In de Eredivisie ligt de loyaliteit iets lager, daar toont 11 procent van de vaste aanhang al meer dan een kwart eeuw echte clubliefde door elk seizoen een vaste stoel in het stadion te claimen.
Steeds meer fans willen online zijn.
Wie heeft er nog stapels oude programmaboekjes op zolder liggen? Dan behoor je tot een uitstervend ras. Was het programmaboekje dertig jaar geleden nog de belangrijkste bron van communicatie en collectors item, anno 2016 gebruikt nog maar 25 procent van de stadionbezoekers in de Eredivisie (toch nog 42 procent in de Jupiler League) het papieren woord als informatiebron. Social media rukt op en clubs maken naast hun website en e-mail nieuwsbrieven steeds meer gebruik van online kanalen als Facebook, Twitter, Instagram en apps.
Het gebruik van internet in het stadion neemt een grote vlucht. Dit betreft zowel mobiel internet als WiFi. Steeds meer fans willen tijdens een wedstrijd online zijn. In de Eredivisie maakt 54 procent (drie jaar geleden 16 procent) van de bezoekers gebruik van internet, terwijl dat percentage in de Jupiler League met 56 procent zelfs nog iets hoger ligt. "De sterke stijging van het internetgebruik in de Eredivisie-stadions geeft ook aan dat innovaties, zoals een connected stadium, essentieel zijn", zegt Jacco Swart, directeur Eredivisie CV.
Fan Onderzoek 2015/1'6
Bekijk de volledige rapportages van de Fan Onderzoeken in de Eredivisie en Jupiler League.
Er zijn vele manieren waarop jij ook mee kan doen. Niet alleen als speler, maar ook als coach, scheidsrechter, bestuurder of als andere vrijwilliger.