Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
De concurrentie op het terrein van sponsoring is enorm, iedereen jaagt op het geld van grote en kleine bedrijven. Bedrijven willen wel sponsoren, maar worden steeds kritischer.
Het is dus belangrijk dat je zo exact mogelijk duidelijk maakt wat een sponsor krijgt voor zijn geld (of diensten of goederen die hij levert). En het is nog krachtiger als je kunt vertellen wat het voor het bedrijf kan opleveren.
Er is geen ondernemer die nee zegt tegen extra omzet. Maak gebruik van aloude succesvolle instrumenten zoals een ledenpas die korting geeft: bij een specifieke aankoop krijgt het lid zelf korting en gaat er een deel naar de club. Dat kan bij de sportzaak of kaashandel, maar ook bij de assurantietussenpersoon of de autodealer. De sponsor betaalt pas een extra bijdrage als er is verkocht, maar bovendien maakt deze constructie inzichtelijk dat de sponsoring ook daadwerkelijk extra omzet oplevert. Dat kan ook gestimuleerd worden in speciale actieweken, waarbij de sponsor in allerlei communicatie van de club centraal staat. Wat zijn goede voorbeelden van promotionele acties die direct omzet opleveren?
• Acties met voetbalplaatjes: een grote supermarkt doet dat met spelers van de Eredivisie, maar er zijn ook heel veel voorbeelden van amateurvoetbalclubs die dit tot een succes hebben gemaakt. Iedereen wil zijn eigen plaatje en die van zijn teamgenoten hebben. Het spaarsysteem zorgt voor extra omzet bij de retailer, die de kosten voor de productie (het maken van de plaatjes en een album) ver te boven gaan.
• Kortingsweken: zet een sponsor eens twee weken in het zonnetje. Roep de leden op om bij hem te kopen in die periode. Ieder lid krijgt een speciale aanbieding (korting of een cadeautje bij aankoop). Houd rekening met bepaalde seizoenen en momenten waarin specifieke producten worden gekocht (bijvoorbeeld het einde van het jaar of in de meimaand als het vakantiegeld wordt besteed).
• Promotieteams: vraag een team van de club of ze op het sportcomplex of in de buurt folders willen uitdelen met een speciale aanbieding van een sponsor. Deel dat met name uit aan mensen die echt geïnteresseerd zijn om onnodige kosten (en afval) te voorkomen.
• Kraam: een voetbalclub in de Betuwe heeft ieder speelweekend een groente- en fruitkraam met verse oogst. De fruitteler stelt de (vaak overtallige maar wel verse) producten voor de kostprijs ter beschikking, het grootste deel van de opbrengst gaat naar de club. Dat zijn lekkere euro’s!