Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
Eurojackpot KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de Eurojackpot KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de Eurojackpot KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Elke leeftijdscategorie heeft zijn eigen aanpak en alle jongeren zijn uniek. Lees wat jongeren bezighoudt en hoe daarop in te spelen als vereniging.
O15-spelers zetten hun eerste stap naar de volwassenheid. Als het gaat om voetbal, doen ze dat met overgave. Ze storten zich op hun posities en taken in het veld, staan open voor samenwerking en worden fysiek sterker. Ze beginnen het veeleisende 11 tegen 11-spel beter te beheersen.
O17-spelers rijpen stormachtig, fysiek en geestelijk. Met de juiste begeleiding is deze groep in staat om gezamenlijk een resultaat neer te zetten.
O19-spelers zijn fysiek en geestelijk rijp om hun aangeboren talenten, de voetbalvaardigheden die ze zich hebben eigengemaakt én alle lessen die hen tot nu toe zijn aangedragen uit te voeren en in dienst te stellen van het teamresultaat. Ze spelen als team – om te winnen.
In deze leeftijdsfase vormen jongeren zich voor de rest van hun leven. Jongeren ontwikkelen zich langzaam tot volwassenen en creëren hun eigen identiteit. Ook het puberbrein is nog volop in ontwikkeling en is pas rond het 25e levensjaar volledig ontwikkeld. Hierdoor kunnen jongeren minder goed doelen stellen, plannen maken en de gevolgen van hun eigen acties overzien. Ook kunnen ze hun emoties nog niet zo goed reguleren en zijn ze impulsief en experimenteel. Zorg dat je met deze ontwikkeling rekening houdt wanneer je met jongeren communiceert; geef ze afgebakende opdrachten op het veld, zorg voor duidelijke communicatie over de wedstrijden en houd rekening met de (oplaaiende) emoties die in een duel kunnen ontstaan.
Vanaf 13 jaar komen de meeste jongens in de puberteit. Het testosteronniveau van de jongens schiet vaak omhoog en dat zorgt voor seksuele ontwikkeling, lichamelijke kracht en de neiging om stoere en onverantwoordelijke dingen te doen. De fysieke groei verloopt bij jongens vaak langzamer en onregelmatiger dan bij meiden. Jongens hebben dan ook vaak een groeispurt. Ook reageren ze vaak snel en impulsief, zonder over de gevolgen van hun acties na te denken. Dit komt omdat de hersenen van jongens zich op een andere manier ontwikkelen dan meisjes. Bij prikkels nemen de hersenen het stuur sneller over en kunnen jongens die impulsen minder goed beheersen. Het kan tot na het 20e jaar duren voordat een jongen deze impulsen beter kan beheersen.
Vanaf 11 jaar komen de meeste meiden in de puberteit. Ze lopen qua emotionele en cognitieve ontwikkeling voor op jongens van dezelfde leeftijd. Waar bij jongens vaak een groeispurt voorkomt, verloopt de fysieke groei bij meisjes iets geleidelijker. Ook zijn meisjes minder snel en impulsief. De ontwikkeling van de hersenen van meiden verloopt anders, waardoor zij sneller de remming van impulsen ervaren. Zij zullen vaker eerst nadenken voordat ze iets doen. Dat kan leiden tot verstandige keuzes, maar ook tot verwarring, niet kunnen kiezen en het handelen maar aan anderen overlaten. Het bieden van veilige sociale omgeving en het begeleiden in ‘nieuwe’ ervaringen/leren is bij meiden meer van belang dan bij jongens.