Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Kerntaken hoofd opleiding

Hoewel de functie van Hoofd Opleiding op verschillende manieren ingevuld kan worden, kun je binnen de rol van een HO drie kerntaken onderscheiden. We zetten ze hieronder uiteen.

Voor alle duidelijkheid: die drie kerntaken liggen niet alleen op het bordje van de Hoofd Opleiding (HO), maar worden altijd samen opgepakt met bijvoorbeeld het bestuurslid (met de portefeuille) Jeugdvoetbal, de Technische Commissie, de Technisch leeftijdscoördinatoren, een werkgroep en/of een aantal andere betrokken kaderleden. Uiteraard heeft elke betrokkene daarin een eigen rol en verantwoordelijkheid. Alle aanwezige kennis, ideeën, ervaringen, de voetbalcultuur benutten en draagvlak creëren zijn daarin belangrijke factoren.

1. Jeugdvoetbalbeleid (door)ontwikkelen

Bij elke vereniging is sprake van jeugdvoetbalbeleid. Soms in de vorm van een uitgewerkt jeugdvoetbalbeleidsplan, soms in de vorm van enkele betrokkenen die er keuzes over maken zonder dat er echt iets zwart op wit staat vastgelegd.

Afhankelijk van die beginsituatie (is er wel of geen jeugdvoetbalbeleidsplan) kan de HO het jeugdvoetbalbeleid gaan opstellen of het bestaande jeugdvoetbalbeleidsplan gaan doorontwikkelen. Het doorontwikkelen van het jeugdvoetbalbeleidsplan kan bijvoorbeeld nodig zijn omdat je als vereniging je ambities hebt verhoogd, er nieuwe kaderleden zijn gekomen of het huidige beleidsplan op zijn einde loopt, als deze voor een bepaalde periode is geschreven.

2. Jeugdvoetbalbeleid uitvoeren

Naast het jeugdvoetbalbeleid (door)ontwikkelen, hoort ook het uitvoeren van het jeugdvoetbalbeleid bij het takenpakket van de HO. Iedereen die een rol speelt in het jeugdvoetbalbeleidsplan, zoals de trainersbegeleider of Voetbalkadercoach, trainers, leden van de technische commissie of bijvoorbeeld een scoutingscoördinator, moeten meegenomen worden in wat het plan voor hen inhoudt. Welke rol spelen zij in het jeugdvoetbal van de vereniging? Als bijvoorbeeld een trainer zich zou willen ontwikkelen door een opleiding te volgen, hoe gaat dat dan in zijn werk?

Na het informeren en meenemen van alle betrokkenen in het ontwikkelde jeugdvoetbalbeleid, houdt het uitvoeren van het jeugdvoetbalbeleid in dat de HO continu monitort of er inderdaad volgens het plan gewerkt wordt. Als blijkt dat je in de uitvoering toch ergens tegenaan loopt of dat de jeugdvoetballers – uiteindelijk dé doelgroep waarvoor je het jeugdvoetbalbeleidsplan maakt – er nog niet optimaal van profiteren, kun je weer een stapje terug doen en bepaalde onderdelen van het jeugdvoetbalbeleidsplan gaan (door)ontwikkelen.

3. Ontwikkelen jeugdkader

Een belangrijke rol van een HO is ook het op weg helpen en verder ontwikkelen van het kader (trainers - beginnend en ervaren, coaches, leiders, leeftijdscoördinatoren en scouts) en daarmee bij te dragen aan het plezier, de voldoening, de ontwikkeling, de continuïteit van datzelfde kader. Dit heeft direct een belangrijke invloed op het werven en behouden van (nieuw) kader. In het verlengde daarvan komt deze kerntaak direct ten goede aan de kwaliteit van de verschillende activiteiten die jeugdvoetballers aangeboden krijgen.